Dags för ny ”leveransvecka”

SÃ¥ var det dags för ännu en ”leverans” i kvalificeringsserien inför Paris-Brest-Paris. Den här veckan är den loppet pÃ¥ 400 kilometer som gäller. Nu börjar det kännas ordentligt som ”pÃ¥ riktigt”. Jag är inte direkt orolig för att inte klara av det men jag har helt klart respekt för distansen sÃ¥ det är en hel del saker som snurrar i mitt huvud just nu.

Tricket tror jag är att inte vara för jäkla överladdad när det väl är dags utan försöka köra så smart som möjligt och hela tiden tänka på att köra försiktigt uppför och ligga på en behaglig puls så att jag håller hela vägen.

Det är så klart också oerhört viktigt att sköta ätandet och drickandet ordentligt under hela loppet för att palla distansen. På 300-loppet fick kalorimätaren på min cykeldator fnatt när jag passerade 10.000 förbrukade kalorier. Så det är bara att frossa loss i en mängde av godsaker som är fyllda med energi. Det blir så klart en massa Enervit i packningen men också nötter. Förra gången hade jag med mig cashewnötter vilket var väldigt gott. Och vid varje stämpelstopp kommer jag att försöka handla åtminstone nåt extra som går att äta på cykeln.

Det blir lite spännande också att för första gången köra ett lopp som går i mål i mörker. Det blir åtminstone tre timmars mörkerkörning på sluttampen. Förhoppningsvis kommer mitt nya fina navdymanohjul vara klart tills helgen, annars kommer jag köra med ett lånat hjul så att jag har en ordentlig belysning på cykeln.

Vi är några som börjat prata om möjligheten att försöka köra ihop. Vårt mål är att komma i mål runt midnatt, dvs 17 timmars totaltid.

Våra tankar på upplägg för rundan är:
* Hålla nere stopptiden vid stämplingar och liknande till ett minimum
* Stanna för kort matstoppvid efter cirka 20 mil
* Övriga stopp förutom stämpel- och matstoppen hålls till ett minimum
* Lagom tryck på platten, lugnt i backarna
* Peppa varandra och ha kul!

Självklart är det oerhört svårt att i förväg säga exakt hur man skall köra på ett så här långt lopp eftersom massor kan hända under resans gång. Men vi vill i alla fall ha en ursprungsplan som vi utgår ifrån vilket känns bra.

Fem dagar kvar till start…

» Större karta
» Ungefärliga hålltider och stämplingsplatser

Gillade du den här artikeln? Prenumerera då på min RSS Feed!

Lämna ett svar