Millenium Computer Services. Såna goa hjältar…

Under de senaste åren har min fru fått otaliga samtal från ett företag som kallar sig Millenium Computer Services, eller MCS.

Varje gång börjar dom samtalet med att lova att man skall få en produkt som t ex en fotbollströja eller en digitalkamera gratis. Och sen efter att ha fyllt ut med en massa jidder och personligt snack vill man ha uppgifter om företagets dator- och skrivarutrustning.

Man behöver ju inte vara raketforskare för att snabbt sluta sig till att det är ett bluff-företag som är i farten så oftast bryts ju de här samtalen väldigt snabbt.

[audio:millenium.mp3]
Klicka för att spela upp samtalet

Men en man som likt min fru tröttnade på de tydligt scriptade samtalen är Anders Nyman på konsumentorganisationen CINT. Han spelade helt sonika in ett av samtalen från Millenium Computer Services och det här är nog en av de roligaste slakterna jag hört på en ”säljare” som försöker bluffa på ett företag produkter.

Man kan ju inte annat än att tycka synd om de unga säljarna som sitter och bränner hjärnceller på såna här hjärndöda arbeten…

» CINT

UPPDATERAT: Läs min nya bloggning om Millenium Computer Systems

41 tankar kring ”Millenium Computer Services. Såna goa hjältar…

  1. Vad bra att de är någon som talar emot dem:-) De är ju bara så jobbiga när de ringer o tjatar.

  2. de säljer torkdukar till bildskärmar på samma sätt. och levererar utan att
    man har beställt något.

  3. Ja nu är de pÃ¥ gÃ¥ng igen, de ringde idag-”Jag sitter i London och ska avsluta kontot..?! ska bara skicka de sista toners. eller varför inte vÃ¥tservetter 4 paket för 3000:- ..

    Låter som att Sofia, Sandra, Sara .. är samma person.. OCH jobbar kvar.
    örk

  4. Hej!

    Jag skäms över att berätta att jag arbetat på detta företag! Precis som ni säger så är allt bluff, rakt igenom.
    MEN! 98% av säljarna är ungdomar som inte har nÃ¥got annat val än att sitta och ta skit hela dagarna för att kunna betala hyran. INGEN väljer ett sÃ¥nt jobb om det finns andra alternativ. SÃ¥ tänk er för innan ni helt öppet och ärligt berättar för dessa vad ni tycker om dem. Även om de för er bara är en röst i telefonen, sÃ¥ finns det en riktig människa där pÃ¥ andra sidan trÃ¥den. De fÃ¥r betalt för att ringa er, men har ni betalt för att skrika pÃ¥ dem? Jag lovar er, de är inte de som är bovarna i dramat. Det är de som ”coachar” (hjärnvättar) och som stÃ¥r brevid och skriker vad de ska säga man ska lägga skulden pÃ¥.
    Nej, Spara på energin och lägg på på en gång istället!

    /en gång tlfnförsäljare aldrig tlfnförsäljare

  5. Hej Nathalie. Se min bloggning från tidigare i veckan (finns länk ute i högermenyn). Det är ungefär det jag avslutar med.

  6. Hahahaha…. helt underbar.

    Tror fasen i mej att jag skall börja spela in alla ”roliga” samtal jag fÃ¥r frÃ¥n säljare oxo.

    Det brukar bli kul samtal.

  7. Underbart!

    Blev för en halvtimme sen uppringd av en tjej frÃ¥n MCS med i stort sett samma manus. Hon var dock mer van än Sofia. HÃ¥ller med tidigare inlägg angÃ¥ende ungdomar som utnyttjas, varför jag var ”snäll” med den tjej som ringde upp mig. Har i tidigare arbete rÃ¥kat ut för liknande rörande longlifelysrör. Tror dom kallde sig för SLC eller nÃ¥t. En gÃ¥ng fick en anställd fastighetsskötare en pÃ¥ringning där han endast bekräftade att en viss adress stämde, han beställde inget själv m a o. Sen kom bÃ¥de lysrör och faktura. Efter ett halvÃ¥r (det var inte lätt att fÃ¥ kontakt) slutade denna historia dÃ¥ de spelade upp ljudfilen som enligt dom själva skulle bevisa beställningen. Den bevisade dock bara det fastighetsskötaren sagt, nämligen att han bara bekräftade att leveransadressen till den pÃ¥stÃ¥dda beställande kommunala förvaltningen stämde. Dom fick alltsÃ¥ inget betalt och lysrören blev kvar…hahaha

  8. Oj ojojoj, om jag ändÃ¥ hade läst det här innan. Blev uppringd idag. Nästan exakt samma manus som i inspelningen. Och pÃ¥ sluttampen gick det jäkligt fort… Typ, japp, men dÃ¥ skickar jag dessa toners för 7000pix.. ”Har jag beställt nÃ¥got?” .. Som tur var (eller det vet jag ju inte änn) sÃ¥ ringde som för att bekräfta beställningen, men dÃ¥ sa jag. Jag vill inte ha nÃ¥got, stryk allt vad gäller beställning. Kanske borde spelat in det?! .. Shit, inte bra det här..

  9. Mitt bolag har blivit kontaktad minst 10 gÃ¥nger av dessa människor, bland annat under namnen Millenium Computer Services och Royal Chemical Industries. Jag började tröttna och tittade upp bolagen via allabolag.se var man kan finna växelnummer till dessa. Därefter ringde jag upp och meddelade att det var dags att sluta ringa oss och att jag gärna ville prata med styrelseordföraren som ocksÃ¥ gÃ¥r att finna via samma hemsida. Han var tyvärr inte tillgänglig… FÃ¥r se om vi blir kontaktade igen!

  10. Hej,
    Samma visa för mig. I gÃ¥r blev jag uppringd av MCS som ville skicka presentkort för att jag deltagit i en underökning för ett Ã¥r sedan (vilket jag inte har..). Fick välja mellan H&M och IKEA. Därefter kom 1000 frÃ¥gor om vÃ¥ra skrivare. Helt plötsligt avslutar tjejen med att säga ”Men dÃ¥ skickar jag ett paket till dig, sÃ¥ kan vi väl ta en lunch när jag är i dina trakter nästa gÃ¥ng. Är du intresserad av Fotboll och Hockey – i sÃ¥ fall tar jag med nÃ¥gra biljetter till dig” Blev dÃ¥ klart misstänksam – ingen ger bort saker gratis.. Var noga med att säga att jag inte ville beställa nÃ¥got, utan mÃ¥ste först kolla upp vÃ¥rt behov av toners. Hon ska Ã¥terkomma pÃ¥ mÃ¥ndag… Glad att jag hittade alla era kommentarer här innan dess!

  11. Jag jobbar där nu, har jobbat är i ca två veckor och det är som Nathalie säger, alla som jobbar där behöver verkligen pengarna. Detta ger bra betalt, de som jag pratat med gillar inte det de gör. Jag ringde en kvinna och hon hade redan köpt av oss på MCS och hon var faktiskt nöjd, det har också vart en som vart missnöjd. De flesta som arbetar där jobbar en vecka inte mer.

  12. Hej X.
    Egentligen är det ju inte er som sitter och ringer som alla är upprörda över utan de som sitter längre upp i kedjan och skamlöst utnyttjar alla – sÃ¥väl er som de som gÃ¥r pÃ¥ ”erbjudandet”.

    För det är ju tämligen uppenbart att det är en bluff det handlar om, det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå, inte sant?

  13. Hej Christer!

    Jag kan inte säga att allt är en bluff men väldigt mycket av det. De vi säljer är toners och rengöringsmedel och de företag som köper får sjävklart sina produkter och värdecheck eller tröja. Cheferna får det ju förstås att låta som om detta är en bra produkt, de intalar oss att det är så.

    Det vi först gör är att ”samla namn”, samla namn pÃ¥ den som är ansvarig för inköp av toners eller rengöringsmedel, det gör vi genom att ringa frÃ¥n ”laserdata” och dÃ¥ säger vi att vi skickar ut broschyrer och fÃ¥r namnet pÃ¥ den vi sökte efter tex Göran Andersson – inköpsansvarig. Sedan ringer man upp företaget och frÃ¥gar efter Göran Andersson och säger att han ska fÃ¥ en värdecheck och att företaget var med i en marknadsundersökning. Hans namn fick man när hans företag och MCS pratades vid och att de var intresserade av att köpa toners eller rengöringsmedel och pÃ¥ det viset fÃ¥tt hans namn.

    De mesta är bluff, men kan man stämma eller göra något åt deras verksamhet när de faktiskt skickar ut de produkter företagen beställt?

  14. Visst är det bluff. Bara för att man skickar ut en produkt behöver det ju inte vara okej. Speciellt som merparten av de som fÃ¥tt samtalet inte ens är medvetna om att dom just beställt en produkt. Det är det som pÃ¥ ren svenska kallas bondfÃ¥ngeri. Eller om man vill…bluff…

    Sorry, men så enkelt är det ju, inte sant?

  15. Hej,

    En tjej vid namn Malin ringde precis mig frÃ¥n Millenium Computer Service. Hon lyckades tyvärr fÃ¥ min hemadress för jag hade nyligen vart med i en seriös kundenkät frÃ¥n Dustin och jag hörde henne lite dÃ¥ligt i början och trodde att det var dom som erbjöd mig denna värdecheck man skulle fÃ¥. Men i slutet när hon sa att hon skulle skicka 2st Toners á 3699kr/st sÃ¥ sa jag att Nej detta har jag inte beställt – SÃ¥ hon lyckades nästan lura mig :) nu blir man lite mer vaksam framöver.

  16. Ang. diskussionen här, kan jag pÃ¥peka att man som anställd i ett sÃ¥dant här bluff-företag inte kan skylla frÃ¥n sig pÃ¥ chefer och arbetsledare. Om man gÃ¥r in i detta – om sÃ¥ endast för att tjäna pengar till hyran – mÃ¥ste man ta ansvar för sina handlingar. Vilken sorts verksamhet det är, torde för de flesta stÃ¥ klart tämligen snabbt. Dessutom hävdas det ovan att man visst skickar ut alla presenter och gÃ¥vor man lovar. Jo hej du! Det vore intressant om nÃ¥gon kunde berätta vad han fÃ¥tt (och dÃ¥ menar jag inte nÃ¥gon frÃ¥n dessa bluff-bolag som lÃ¥tsas skriva in som ”nöjd kund”).

  17. Hej. Jag kan säga sÃ¥ här, ni har helt rätt, det är bara skit det här. Jag började arbeta pÃ¥ detta företag och efter 3 dagar sa jag upp mig eftersom jag verkligen kände att det var FEL. Förvisso är det SANT att man fÃ¥r de produkter man ”beställer” (blir pÃ¥prackad) men meningen är ju att de skall luras pÃ¥ köparen, genom att man ska vara trevlig i telefonen och skapa sig en kontakt. Vad cheferna sa till oss var att trjöjor, kameror, checkar och diverse skickade ut till de som beställde nÃ¥tt och de som ingt ville ha blev utan och det skulle de själva förstÃ¥ -trots att vi sagt att de ocksÃ¥ skulle fÃ¥. Varför vi skulle be om hemadressen fick vi aldrig svar pÃ¥.

    Jag ringde bara ett fåtal samtal men skämdes något enormt då jag tog upp luren, eftersom jag kände att jag var fals bakom luren. Okay det här med manus, för det har man på de flesta ställen man ringer runt så här, även på till exempel cancer och allergifonden, men just den här kontakten. Cheferna (en på 24, en på ca 30 och en på ca 25) sa åt oss at spela folk vi inte är. prata skit med de vi ringer till, så att man får brakontakt med dem och sedan se till att få iväg varan till dem utan att de egentligen fått fundera på detta.

    ALRIGHT kunden har rätt att ångra sig eftersom någon sedan ringer upp och bekräftar allting INNAN något skickas, MEN huruvida det är ens möjligt att produkterna är vad säljaren lovar, det tåls att funderas på. Då skall tilläggas att de är avsevärt dyrare än någon annan stans på marknaden.

    Detta företag är alltså lagligt men fruktansvärt oetiskt samt med ett evigt touchande på gränsen till olagligt beteende.

    Annonserna på folk sitter ute hela tiden. Anledningen till detta är den enorma genomströmningen av folk. Det sparkas någon varje vecka och enligt källor från de som arbetat där under längre perioder så är det inte ovanligt att det rör sig om en 15 personer in och ut i månaden.

    Man fårinte skriva anställningspapper eftersom man ska kunna bli just sparkad från dag till dag. Man ska lägga på i örat på folk som börjar ställa frågor som på inspelningen ovan. Tjejen (stackare) som ni hör på inspelningen fick sparken dagen efter detta samtal hänt -för att hon lät honom ta över samtalet på det här settet och för att det spelades in.

    Företaget söker UNGA folk och majoriteten av de som arbetar där är runt 18-20 år. Anledningen till detta är eftersom folk i den åldern generellt inte har någon nämnvärd arbetslivserfarenhet och kanske på grund av detta inte kan urskilja alla de negativa sidorna med detta jobb.

    Dessutom känns det som ett slavläger då cheferna (OBS platscheferna -ägaren uppehåller sig inte ens i sverige) springer runt blans säljarna och skriker att man ska jobba fortare och att ingen säljer nått. Utmaningar för försäljning sätts konstant upp och säljer man inte tillräckligt bra så åker man ut.

    Närman inser att man hamnat pÃ¥ ett företag som är sÃ¥ här sÃ¥ är det ända rätta att snabbast möjligt dra sig ur (vilket jag gjorde illa kvickt) och skita i ”alla de pengar” man kan tjäna. Man bör inte göra ”vad som helst” för pengar. Man bör inte heller uppehÃ¥lla sig i en sÃ¥dan negativ arbetsmiljö eller miljö överhuvud taget.

    Mycket bra att ni lagt ut detta klipp. Jag hoppas att fler anställda från detta företag hittar det och inser att det är ett högst oetiskt företag de hamnat på `(om än ej ett bluff företag som jag ser att ni kallar det).

    Och för er företagare som ser detta:
    TACKA NEJ!!

  18. TILLÄGG från ovan:

    SKäll inte på de stackarna som sitter i luren. Säg snällt att inte vill ha något och att ni uppmanar dem att söka på företaget på internet

  19. NU har de, MCS alltså, drabbat oss. De kör med samma införsäljning som tidigare. Jag beklagar att dessa oseriösa företag förstör för alla andra. Numera beställer jag inget per telefon av uppringande försäljare. Marknadsundersökare har också pga detta fått det svårare att nå igenom , dessa får också blankt nej.

  20. Hej!
    MCS har skickat en låda med lampor till ett företag i Finland, som de inte har beställt. Nu har jag lovat att försöka se till att dessa returneras. Har någon lyckats med detta konststycke? Det handlar om relativt mycket pengar. De lampor de fått kostar 17 euro styck. Man kan köpa motsvarande lampor för 4 euro. Så det är inte ett bra köp även om man hade beställt. Tacksam för hjälp.

  21. Ã…nej! Jag som just har gett dem min hemadress för nÃ¥gra ICAkuponger….typiskt mig att gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥dant!!!

  22. Hej!

    Jag jobbar just nu på MCS. Jag har jobb ångest hela tiden, och mår dåligt varje morgon när jag åker till jobbet. Jag vet att cheferna kommer stå och fälla elaka och nedlåtande kommentarer om en hela dagen om man inte säljer, dessutom mår man dåligt av att ringa och lura folk, speciellt när man kommer fram till en trevlig människa (vilket knappast aldrig händer) som man faktiskt fattar tycke för och så ska man lura på han/hon att köpa toners.
    Men tyvärr så har jag inte mycket till val, hyran måste faktiskt betalas varje månad och då krävs det att man har pengar. Självklart söker jag andra jobb medans tiden men det är tyvärr svårt att få.

  23. Hej ”anonym”
    Jag förstÃ¥r helt att du behöver ett jobb och lider med dig att du tvingas ta ett jobb pÃ¥ ett företag som Millenium…
    Lycka till med jobbsökandet.

  24. Hej!

    Glad att jag hittat dessa kommentarer nu, även om vi tänkte neka till köp av toners framöver i tiden. Typ hänt vid 2-3 tillfällen av olika personer här.

    Sista gÃ¥ngen nu är toners kassetten dÃ¥lig. NÃ¥gon där som är ”anonym” som vet om man kan lyckas fÃ¥ den utbytt… DÃ¥ den ger samma text ifrÃ¥n övre delen av dokumentet även längre ner, eller om det bara är att kasta skiten och inse ”bluff företaget”…

    Tack på förhand.

  25. Hej.
    Jag arbetade i höstas pÃ¥ ett annat telefonförsäljarföretag som sÃ¥lde lotter till privatpersoner. Vi var tvugna att köra samma race, dvs LURA folk att ta emot lottprenumerationer av coacherna…
    Det skulle lÃ¥ta: ”Hej du har blivit UTVALD av oss att delta i vÃ¥r erbjudandekampanj (eller din adress har blivit ”utvald”, stämmer den..?)
    Ja men vad bra dÃ¥ skickar jag det till dig till en kostnad av….”
    Jag mÃ¥dde ganska illa av att arbeta pÃ¥ detta sättet….
    För det första, det fanns ingen kampanj, för det andra, mn var tvungen att avbeställa lotten om man inte ville ha en ny lott, och det var skitsvårt att få tag i kundtjänst, och vi fick arbeta för knappt mer än slavlön.
    Jag som är en ärlig & trevlig tjej i vanliga fall fick sitta och ljuga folk rakt upp i öronen, och inte fan tyckte jag om det! Jag sa upp mig ganska fort, var hellre arbetslös än att jobba på det viset.
    Dessutom är det fruktansvärt dÃ¥lig arbetsmiljö att veta att ”om jag inte säljer sÃ¥ förlorar jag flera hundra i timman”.
    Och annars få jobba för en femtiolapp i timman.
    Aldrig mer telefonförsäljare!

  26. Hej, Jag jobbar pÃ¥ MCS just nu. Jag har sÃ¥ enormt dÃ¥ligt samvete när jag gÃ¥r hem frÃ¥n jobbet. Men det värsta är att dom lurar oss anställda att allt är lugnt och ärligt. i alla fall till en början, ingen vÃ¥gar ifrÃ¥gasätta nÃ¥gonting. Jag tror inte att mina kollegor (som började samtidigt som mig) har förstÃ¥tt nÃ¥gonting än, ”coacherna” är ganska duktiga pÃ¥ att, kanske inte ljuga men böja sanningen en hel del. jag fattade redan första dagen att nÃ¥got var galet när vi fick ringa frÃ¥n ”kemiedata” eller ”laserdata” vilket btw bara är ihÃ¥liga spökföretag, de verkar existera (knappt) men bara för oss att ringa ”ifrÃ¥n” när vi samlar in namn (mÃ¥ltavlor) sÃ¥ om nÃ¥gon dessa ringer och snackar om broschyrer och grejer sÃ¥ tacka nej och lägg pÃ¥. Men tänk pÃ¥ att dom som ringer upp antagligen tycker att det är 100gÃ¥nger jobbigare än för er som blir uppringda sÃ¥ försök att inte hälla en himk med skit pÃ¥ dom som ringer (oss) det är inte kul. men alla behöver mat pÃ¥ bordet…tyvärr… hur som helst. manuset man fÃ¥r är ganska exakt som i ljudfilen. Ingen använder sina riktiga namn under samtalen och detta uppmanas utav ”coacherna”. Har grymt dÃ¥ligt samvete och jag ber om ursäkt till de jag har ringt.

  27. Halloj! Jag jobbar där nu. Jag trivs bra, den enda som känns fel är en chef som heter Malin, värsta bitchen. Aldrig varit med om maken till sämre chef. Hon skriker och gormar på alla (inte mig än, för jag lyckas sälja!) och klankar ner på folk. Julia däremot som rä den andr achefen är GRYMT bra. Henne gillar jag skarpt. Men jag vet ju att anledningen til att M är såndär är ju för att hennes lön är sämre om vi säljer sämra men bättre om vi säkjer bra.

  28. Blir ideligen uppringd av MCS! För oss handlar det hela tiden om att NÃ…GON varit med i en marknadsundersökning. De vet inte vem MEN de vet att det är till mig de vill skicka belöningen. Har bett dem ta bort oss ur deras kundregister men senast idag ringde en stackars människa. Kan inte hjälpa att jag blir irriterad pÃ¥ den som ringer… Jag frÃ¥gar vad syftet är för ingen försöker sälja pÃ¥ oss nÃ¥got? Helskumt att de vill ha hemadressen

  29. MCS ringde mig och frågade om jag ville ha ICA-checkar eller HM-checkar. När jag frågade vilka produkter/tjänster dom sålde så la dom på luren. Man blir så förbannad.

  30. Hej.
    blev påprackad EN svart toner som jag inte ens ville ha med ett löfte om en biobiljett, som faktiskt kom, slutfakturan blev inte kul ca 3600 sek, förstod att jag blivit lurad men orkade inte ta tag i det hela.
    Idag ca 3 månader senare ringer en kvinna som säger att mitt konto ska avslutas pga att den ansvarige ska flytta till England, men innan det kan avslutas så vill dom skicka dom andra TRE tonerna till mig.
    Jag bara säger stopp jag vill inte ha dom, då säger hon ordagrant att DET SPELAR INGEN ROLL VAD DU VILL ELLER INTE VILL, vi kommer att skicka dom iallafall. Jag frågar om hon är säljare? Hon svara Nej jag är bara lagerarbetare??????
    Diskissionen fortsätter tills jag är så arg att jag säger att jag kommer att polisanmäla detta, då lägger hon på.
    Självklart är det synd om alla dessa godtrogna ungdomar som behöver sina pengar men nån måtta får det vara på deras omdöme.

  31. Hej!
    Blev också pålurad en toner. Efter några veckor ringde dom och undrade när resterande skulle skickas. Jag sa att jag har bara beställt en toner för att testa men det ingick fyra i paketet. De skyllde hela tiden på orderbekräftelse att fyra ingick men det har aldrig kommit några orderbekräftelser. När jag blev förbannad lade hon på.

  32. Hej!
    Har haft med MCS att göra för ca 2 Ã¥r sen och trodde dem hade gett upp en gÃ¥ng för alla när jag tackat nej varje gÃ¥ng dem ringt. Kunde jag tro, för nu är MCS i farten igen sÃ¥ nästa gÃ¥ng dem ringer (förhoppningsvis ringer dem inte igen) sÃ¥ kommer jag ha lite mer svar pÃ¥ tal :) ”Petra Andersson” heter hon numera och man fÃ¥r biobiljetter eller ett kit frÃ¥n Bodyshop.

  33. Hej

    Jag blir så irriterad på att de bara fortsätter ringa och säger att ni har beställt det spelar ingen roll vad du tänker inte tänker göra vi kommer ändå att skicka detta. Jag säger jag kommer att anmäla er i så fall jag har inte beställt och tänker inte ta emot. Då säger de, anmäl då du kommer ändå få ta emot, ord står mot ord vi har också jurister, om du vill så möts vi i rätten.

    Jag blir så arg på att det är de som juger och säger att man har beställt, men ändå så ska de skuldbelägga mig.

    Är det någon som faktiskt lyckas bli av med deras samtal genom att säga nej/lägga på tillräckligt många gånger? De ger ju inte upp!

Lämna ett svar