Ja, förutom proffsen dÃ¥ som fortfarande kör pÃ¥ tubdäck när vi vanliga dödliga gÃ¥tt över pÃ¥ kanttrÃ¥dsdäck för bra länge sedan…
Svaret pÃ¥ den frÃ¥gan är ”bland annat jag”.
Jag trodde knappast att jag nån gång mer i mitt liv skulle gå in till Anders på CykelCity och be att få två tubdäck, men i måndags hände det.
Anledningen är att jag tänkte få fart på min gamla Chesini stålracer som jag tävlade på en gång i historien så att jag kan hänga med Komet-gänget ut och glida lite då och då.
SÃ¥ nu ska vi se. Först däcksklister, sen pÃ¥ med däcken. Och försöööök undvika att fÃ¥ klister pÃ¥ händerna… Hur ”1970” känns inte det dÃ¥?!
» CykelCity
Tubdäck är det hetaste. Det och sjudelat såklart.
Det är på de limkladdiga händerna man känner igen cyklisten.
Sjudelat?! Chesinin har det allra senaste, dvs sexdelat, bak. SÃ¥ klart!
Har hört rykten om en undergroundscen där de tillber 8-delat och Shimano. Dock med friktionsreglage så nån ordning är det ändå.
Jag lämnade tubdäcken för nÃ¥gra Ã¥r sen efter att ha fÃ¥tt höra det som stÃ¥r överst under ”vem tusan köper tubdäck Ã¥r 2008”, efter att haft kanttrÃ¥d i ett par Ã¥r sÃ¥ började allt bli skumt, ont i knäna inge kul Ã¥ cykla, hopplöst fÃ¥ pÃ¥ däcken efter punka mm.
Jag tog beslutet att återgå till tuberna, det har jag inte ångrat, Dunlops originalkonstruktion, ursprungsdäcken från 1800-talet rular, komfort och lågt rullmtstånd får kanttrådarna att framstå som monster, vittorio rally 23mm för 200 spänn funkar bra, på vinern tufo D28.
Aldrig mera kanttråd !!!
2011 blev året då jag gick i från kanttråd till tubdäck. Ångrar det inte!!!