Garmin Edge 705 РLite f̦rsta reflektioner

1207426709_1207426705_garmin-edge-705-2.jpgSÃ¥där, dÃ¥ är den nya Edgen monterad pÃ¥ cykeln. Jag fastnade i en skön ”oh, va skönt det är att slappa i soffan”-känsla idag sÃ¥ jag har inte kommit ut och testat den live pÃ¥ cykeln ännu men här kommer lite första kommentarer och tankar.

Montering
Med noll sladdar att mecka med och få att sitta snyggt är det löjligt enkelt att montera fast den. Fyra buntband skall dras åt, två för hastighets- och kadenssensorn på kedjestaget och två för hållaren för själv
cykeldatorn på styrtappen. Vill man kan man montera den på själva styret också, men det tror jag passar bättre på raka styren.

Dessutom skall två magneter fästas fast – en på ena vevarmen och en på bakhjulet.

SÃ¥ tvÃ¥ pyttemagneteter, en sensor och cykeldatorn. That’s it. Tio minuter – max – och man är igÃ¥ng. Pulsmätningen fixar man med ett vanligt pulsband som kommer med i paketet ocksÃ¥. Allt kom ihopsynkat och klart. Som sagt – betydligt mer Apple än Microsoft. Toppen!

Displayen
Man väljer själv hur man vill disponera displayen – både vad gäller hur många saker man vill se samtidigt och vad som skall visas. Och i vilken ordning dessutom. Man kan se allt ifrån ett fält till åtta.

Vad man kan visa? Säg det man inte kan visa… Se listan sist för de löjligt mÃ¥nga alternativen.

Förutom att man kan välja vilka fält man skall visa finns det en rad andra möjligheter att sätta sin personliga prägel på datorn. Jag ändrade t ex bakgrundsfärg för att matcha hojjen.

En liten egenhet är dock att man enisas med att kalla kadens för ”takt” pÃ¥ GarminsprÃ¥k. Man fattar ju vad dom menar men…”takt”?

Navigation
Hur fasiken skulle det gÃ¥ att mata in en massa uppgifter med knapparna och joysticken? Inga problem alls visade det sig. Och det är grymt enkelt. Skulle lusten falla pÃ¥ att cykla hemifrÃ¥n mig i Göteborg till cykelkompisen Garry Jones i Mora gÃ¥r jag in i menyvalet ”Vart?” och fyller i adressen till Mr Jones. Trots de sanslöst mÃ¥nga waypointsen pÃ¥ den lÃ¥nga sträckan tog det ben liten stund innan datorn plingar till och berättar att det krävs 680 kilometers cyklande innan jag kommer fram till Garrys gata i Mora.
Väljer man en mindre hysterisk sträcka tar det bara några sekunder.

Och om man får ett fantastiskt sug efter Burger King ute på rundan kan man be Edgen leta fram snabbmatsställen runt positionen där man är. Hur grymt e inte det då? Ska man va allvarlig så är det kanske lite mer användbart att leta fram bensinstationer i närheten. Förra året när vi förberedde oss inför Paris-Brest-Paris så levde vi banne mig ute på rundorna på mat man kunde köpa på bensinstationer.

Menyer
Visst, rent tekniskt är det ju en riktigt avancerad pryl, men Garmingänget har verkligen lyckats med att fÃ¥ till ett bra gränssnitt. Jag gav min Polarklocka ett rejält försök förra Ã¥ret men det slutade med att den fick stanna hemma när det var dags att bege sig till Frankrike eftersom gränssnittet inte riktigt matchade mitt ”snurrig i skallen”-nivÃ¥ under PBP. Edgen var inga problem alls. Som sagt – betydligt mer Apple än Microsoft…

Listan över visningsmöjligheter
• Avstånd
• Bäring
• Distans till destination
• Distans till nästa sväng
• ETA vid destination
• ETA vid nästa sväng
• GPS-noggrannhet
• Lutningsgrad
• Hastighet / senaste varv
• Hastighet
• Hastighetszon
• Höjd
• Kalorier
• Kraft *
• Kraft per varv *
• Kraftzon *
• Kadens
• Maxhastighet
• Maxkadens
• Medelhastighet
• Medelkraft *
• Medelpuls
• Medelvarvtid
• Medelkadens• Puls
• Pulszon
• Riktning
• Senaste varvs distans
• Senaste varvstid
• Namn slutdestination
• Solnedgång
• Soluppgång
• Sträcka – pausad
• Tid
• Tid – pausad
• Tid till destination
• Tid till nästa sväng
• Tidpunkt
• Total höjdminskning
• Total stigning
• Antal varv
• Varvhastighet
• Varvpuls
• Varvsträcka
• Varvkadens
• Varvtid
• Namn på nästa waypoint

* Kräver extern wattmätare

» Garmin Edge 705

15 tankar kring ”Garmin Edge 705 – Lite första reflektioner

  1. Varför mäts hastigheten mha hur snabbt hjulet snurrar? Apparajten är väl en GPS-mottagare?!!

  2. Hallå Åke
    Det funkar toppenbra även utan sensorn. På Mallorca tog batterierna slut (efter ett och ett halvt års användning) slut i kadens/hastighetssensorn på min gamla Edge 305. Men datorn visade fortfarande hastigheten.
    Jag antar att man använder hastighetssensorn för att kunna visa exakt hastighet hela tiden. Det går så klart visa hastighet genom att låta den räkna på GPS-datan men det blir lite interpolering. Jag är långt ifrån säker på om det är så, men skulle tro att det är så i alla fall.

  3. Hej Ã…ke!
    FrÃ¥ga 1: Vet du hur mycket karta man kan ladda ned i den? Kan man stoppa in t.ex. hela ”City ”Navigator® Europe NT” i den eller mÃ¥ste man ha med dator och diskar pÃ¥ pakethÃ¥llaren om man ska cykla runt Europa?
    Fråga 2: När du knappade in din kompis Jones på navigatorn, fick du inte upp bilvägen med motorvägar då eller hur hittade den automatiskt på ngt sätt mindre men asfalterade vägar?

  4. 1. Det är ett pyttelitet minneskort man trycker in i den. Jag har City Navigatorn Nordic i den nu.
    2. Man ställer in om man vill navigera för cykel, gång eller bil. Inga motorvägar (eller gångstigar) när man väljder cykel utan bra cyklingsbara vägar.

  5. Hej Christer!

    2 frågor som jag hoppas du kan svara på.

    – Är du nöjd med upplösningen med ”City Navigator”. Eller skulle TOPO kartorna ge mer?

    – Batteriet i 705:an gÃ¥r det att byta själv, eller är det en ”lämna in funktion”

  6. Hej HÃ¥kan
    För att navigera på cykeln fungerar City-kartan finfint. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa topo-kartan.
    Batteriet är fast monterat sÃ¥ det är som du säger en ”lämna in funktion”.

    Men grym är den!

  7. Att batteriet har en ”lämna in funktion” ställer dÃ¥ mig frÃ¥gan stämmer deras upp till 15 timmar pÃ¥ en laddning bra?

    dvs kommer de vara rimligt att man hinner runt vättern på 12 timmar utan att batteriet har dött?

  8. Hallå Lars
    Jag fick ut runt 11 timmar av min 305’a jag hade tidigare efter ett Ã¥rs väldigt intensivt användande. FrÃ¥n början räckte den i 12 timmar. SÃ¥ 705’ans 15 timmar enligt manualen borde räcka fint runt sjön.

  9. Hur fungerar höjdmätaren? Kan man på något ställe skapa en 3D bild av det man åkt? Hade varit grymt coolt, speciellt i alperna (både med skidor i pisten, och i off pisten och med cykel på serpentin vägarna).

  10. Hej Fia
    Den mäter höjden med hjälp av barometertryck. Kurvan den ritar upp är i 2D (se den här bilden som är pÃ¥ en gammal 305’a: http://www.brandscycle.com/merchant/278/images/large/garmin_edge_205_right.jpg)

    Men eftersom man kan fÃ¥ upp sin körda runda i Google Map efterÃ¥t antar jag att det borde gÃ¥ att fÃ¥ över den rundan till Google Earth. Och dÃ¥ gÃ¥r det att fÃ¥ precis det du säger – en 3D-bild över när du kör upp till Alpe d’Huez :-)

  11. Hej!
    Hittade Garmin Edge 705 hos Outdoorexperten för 3685 kr som jag tänkte slå till på.
    Jag har tänkt att använda den i sommar i Montenegro, Italien och Sverige. Självklart vill jag hitta cykelvägar i dessa områden, men gärna även mc- och bilvägar.
    IngÃ¥r det kartor när man köper 705an ”rÃ¥”?
    Hur vet man vika kartor man behöver extra och vad uppdatering av dessa kostar. Uppdatering är viktigt att att ta med i priset! Jag har kollat runt pÃ¥ nätet och mailat nätbutiker och frÃ¥gat i butiker men har inte fÃ¥tt nÃ¥got bra svar. Jag tycker nästan 4k kr för en GPS är ganska mycket, och tillkommer det flera tusen för kartor och uppdateringar (har väl tänkt använda den i 3-4 Ã¥r i alla fall) sÃ¥ är frÃ¥gan om det är värt det…
    Tacksam för svar!

  12. Tittade också på den på Outdoor Experten, men då ingår ju inte kadens eller pulsmätare. Får lägga en tusing till för det.

    Hittade hela paketet för $500 på Ebay, så jag skall nog köpa den och hoppas att jag slipper tulla.

  13. Hej
    Denna pryl kan inhandlas på wiggles för 330 pund med kadens och europakarta..
    Fick min på 4 dagar

    Mvh
    Thomas

  14. Batterifrågor!

    Kan man byta batteriet i pulsbandet, eller måste man köpa nytt när detta är slut?

    Som jag förstår det så kan man inte byta batteri i själva GPSen utan detta är uppladdningsbart. Helt idiotiskt enligt mig. Jag får hellre en batteritid som är kortare, bara jag kan ha ett par batterier med mig som jag kan byta till.
    Frågan är, skulle man kunna ha ett externt batteripack som man ansluter via USB-kontaktern eller liknande. Vad tror ni om det?

    Vill vara säker pÃ¥ att batterierna hÃ¥ller runt Vättern…även om man inte kör pÃ¥ elit-tempo. =)

    Ja, jag vet att Vättern gick i helgen. =) Jag körde den med min Polar 725, men nu vill jag har mer!

    /R

Lämna ett svar