Hur kan man inte älska kommunal service?

Jag fick en parkeringsbot efter att ha missuppfattat hur miljöbilsparkering fungerar i Göteborg. My bad, så inga problem med det utan jag betalade in avgiften. En månad senare kom en påminnelse om att man ville ha betalt. Annars skulle ärendet gå till inkasso.

Andas in…andas ut…

Jag ringer till Göteborgs Stads P-bolag för att kolla vad som hänt och möts av en kvinna som lÃ¥ter högst skeptisk till min historia. Vill jag att dom skall tro mig sÃ¥ fÃ¥r jag minsann skicka in bevis. Jag erbjuder mig att maila men fÃ¥r svaret att jag helst skall posta eller faxa. Hej 2010…

Andas in…andas ut…

Efter en stund får jag till slut trots allt en mailadress dit jag kan maila. Skickar en bild som en bilaga. Dagen efter får jag ett kort mail där man konstaterar att mitt mail var tomt och att jag uppmanades att se till att jag skickar en bilaga.

Andas in…andas ut…

Jag ringer ännu en gång till Göteborgs Stads P-bolag och får stå i telefonkö. Jag har mitt mail framför mig och jag har ju bevisligen lagt en bilaga i mailet. Får svaret att man bara kan hantera pdf- eller jpg-filer. Vilket jag ju faktiskt hade sparat min första bilaga som.

Andas in…andas ut…

Okej, jag lovar att skicka ett nytt mail men nu med bilagan lagd på min egen server så att dom kan hämta den på en länk. Nu börjar hela hanteringen kännas smått ostabil så dagen efter ringer jag för att kolla att mitt mail kommit fram. Får svaret att det har det säkerligen och att man isåfall skall återkomma dagen efteråt. Att kolla direkt är inte att tänka på.

Andas in…andas ut…

När jag ringde idag fick jag, efter att ha stått i den sedvanliga telefonkön, en smått irriterad kundmottagare i luren som halvt fräsande meddelade att jag minsann inte var den enda som väntar och att jag helt enkelt får vänta på att dom betar av ärendena.

Andas in…andas ut…

AlltsÃ¥ – jag har gjort ett fel i och med att jag parkerat fel. För det fick jag en parkeringsbot. Inget konstigt i det. Jag har betalat in avgiften. Inget konstigt med det. Men sen… Kom igen. Det är 2010  nu och vi lever i Sverige och inte Östtyskland. Jag förstÃ¥r verkligen att en kundtjänst troligtvis inte är den mest motiverande och inspirerande arbetsplatsen men tänk vad lite utifrÃ¥nperspektiv kan leda till.

Till slut en liten fundering. Undrar om jag kan kräva en kontrollavgift av Göteborgs Stads P-bolag för allt kontrollerande och arbete som jag tvingas lägga ner för att rätta till deras felaktiga hantering?

Lämna ett svar